Et enda ja planeedi päästmisest huvitatud tarbijad leiaksid kauplustest keskkonnasõbralikud tooted hõlpsamini üles, kleebib Eesti roheline liikumine hoogtöö korras ökotoodete hinnasiltidele rohelist päikest kujutava pildi.
Kampaania “Loodussõbralik toode” projektijuhi Enda Pärisma selgitusel on igasuguseid märgiseid nõnda palju, et inimesed ei orienteeru neis, pidades tihtilugu ökomärgisteks ka neid, mis seda pole, näiteks märki “Tunnustatud Eesti maitse,” mis näitab hoopis kvaliteeti.
Pärnus varustatakse kleepsudega Rimis, Selverites, Port Arturi toidukaupluses ja Härma kaubahoovi Foodmarketis müüdavate keskkonda säästvate toodete hinnasildid.
Kaubavalik laieneb
Pärisma tunnistas, et ega ökotoodete valik meie kauplustes just märkimisväärselt suur ole, jäädes 20 ja 50 nimetuse vahepeale. Nii et ainult loodussõbralikke tooteid tarbides kipub toidulaud või garderoob üheülbaliseks jääma.
Ent aasta-aastalt ökokauba valik avardub. Juba võib paremini varustatud kauplustest leida keemiavaba toidukauba kõrvalt näiteks loodussõbralikku kodukeemiat, veine, tualettpaberit või isegi televiisoreid.
Ehkki Eestis on registreeritud 1211 mahetootjat, on enamik meil müüdavatest ökotoodetest valmistatud välismaal. Kohalikke tootjaid ja ostjaid võib pelutada tõsiasi, et “öko” ja “ökotoode” tulenevad ökoloogiast, mitte ökonoomiast.
Loodussõbralikku kaupa on enamasti kulukam nii toota kui tarbida.
Ometi pole iga ökokaup tavatootest kallim. Pärisma teada on kodumaised mahedad piimatooted konkurentsivõimelise hinnaga, samuti leib-sai ja taimeteed.
Uuringud näitavad, et inimesed on valmis mahetoote eest kuni 10% rohkem raha loovutama kui analoogse tavatoote eest. Kusjuures mahetoodetest pole huvitatud mitte rikkad vanapoisid, kellel pole rahaga midagi peale hakata, vaid enda ja laste tervisest hoolivad väikelaste emad.
Esmaspäeval Pärnus, Tartus ja Tallinnas käivitunud kampaania vältab kolm kuud. Selle aja jooksul kontrollivad rohelise liikumise vabatahtlikud, et märgistused õigel kohal püsiksid.
E pole hea
Pärisma loodab, et inimesed pööravad pärast kampaania lõppugi tähelepanu nii kauba märgistusele kui etiketile. “Kui reas on viis E-koodiga ainet või mitu emulgaatorit ja värvainet, ei ole see toode hea. Mida vähem lisaaineid, seda tervislikum,” õpetas ta.
Allikas: Pärnu Postimees 6.02.08, Asso Puidet.