Norralased teevad jõuluoste kaks korda innukamalt kui eestlased.
Detsember on nn muudes spetsialiseeritud kauplustes kõige kiirem müügiaeg, näitab Eesti statistikaameti statistika. Võrreldes eelnenud sügiskuudega kasvab käive neis jõulukuul peaaegu poole võrra. Kõigis jaekaubandusettevõtetes kokku on detsembri käive ülejäänud kuude keskmisest ligi viiendiku võrra suurem.
Norras, mille statistikaamet avaldas tänavu jõuluostude kohta päris eraldi analüüsi, on jõulukuu käive ülejäänud aasta keskmisest koguni 40 protsenti suurem. Ent kaubagrupid, mille käive kasvab kõige enam, kuuluvad nagu Eestiski valdavalt “muude spetsialiseeritud kaupluste” pädevusse.
Norra jõulupoodlejate meeliskaubaks on viimastel aastatel olnud kuld- ja hõbeehted. Nende käive on detsembris kolm ja pool korda suurem kui muudel kuudel. Teisel kohal on muusika- ja videosalvestiste müük, mille käive kasvab veidi üle kolme korra.
Alkoholimüük kahekordistub
Lillede ja taimede müügikäive on detsembris tavalisest üle 2,5 korra suurem, raamatuid ja ajakirjandust müüakse peaaegu 2,5 korda rohekem. Kodumasinate ja telerite müügikäive kahekordistub, samuti alkohoolsete jookide oma.
Eesti statistikaamet avaldab jaemüügistatistikat kaubagruppide lõikes üksnes kvartalite kaupa. Need arvud näitavad, et alkohoolsete jookide müük edeneb Eestis võrdselt hästi nii neljandas, kolmandas kui ka teises kvartalis, äri läheb aeglasemalt vaid esimeses kvartalis.
Jõulukvartalis teevad kõige suurema osa aasta müügikäibest valmisriiete, kangaste ja jalatsite müüjad. Ent nende puhul on vähemalt sama suureks põhjuseks suve järel saabuvad jahedamad ilmad. Tegevusalade järgi kokku pandud arvud näitavad, et tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügiga tegelevate firmade jaoks on oktoober umbes sama hea kuu kui detsember.
Ligikaudu veerandi võrra kasvab detsembris käive “spetsialiseerimata kauplustes” – nii neis, kus on ülekaalus tööstuskaubad, kui ka neis, kus on ülekaalus toidukaubad. Veerandi võrra kasvanud käivet on viimaste aastate jõulukuudel saanud nautida ka majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüügiga tegelevad ettevõtted.
Veelgi üldisemalt paika pidev jaekaubandusreegel kui see, et detsembris kasvab läbimüük oluliselt, on sellele jaanuaris järgnev tagasiminek. Eestis on mõnel aastal sellest reeglist erandi moodustanud vaid “kasutatud kaupade jaemüük kauplustes, muu jaemüük väljaspool kauplusi” ning postimüük.
Tänu jõulude lähenemisele oli kaubandussektor Eestis ainus, mille kindlustunde indikaator novembris veidi tõusis, erinevalt tööstus- ja ehitussektori ning tarbijate kindlustunde indikaatoritest.
Allikas: www.arileht.ee Villu Zirnask