Valitsus eraldab 25 miljonit eurot merendussektori toetuseks ja laevade ümberehituskeskuse käivitamiseks
Valitsus otsustas suunata lähiaastatel 25 miljonit eurot kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise enampakkumisel saadud tuludest laevade ümberehituseks Eestis. See samm aitab suurendada Eesti konkurentsivõimet ja muuta rohepööre meie majanduskasvu hüvanguks.
Kliimaministeerium arendab välja toetusmeetme, mis ergutab laevandusettevõtteid valima Eestit oma laevade keskkonnasäästlikumaks muutmiseks, pakkudes osalist rahastuse tagastust Eestis tehtud investeeringutele. Meede sarnaneb Film Estonia programmile, kus riik maksab tagasi protsendi Eestis kulutatud rahast.
"Soovime selle meetmega meelitada Eestisse reisi- ja kaubalaevu, et meie ettevõtted tegeleks siin nende ümberehitusega. Eestil on olemas nii vajalik kaldataristu kui ettevõtete pädevus, et rahvusvaheliselt selles valdkonnas konkureerida," sõnas taristuminister Vladimir Svet. “Meede ei ole võluvits, küll aga oluline panus merenduse valdkonda ja ettevõtete poolt väga oodatud. Tegutseme tihedas globaalses konkurentsis ning selle abil saame suurte laevaomanike otsuse asukoha osas oma laevastiku ümberehituseks kallutada Eesti kasuks.“
Kasvavat nõudlust laevanduse dekarboniseerimise järele toetavad rahvusvahelise mereorganisatsiooni kohustuslikud eesmärgid, Euroopa Liidu nõuded, laevandusklientide ootused heitmevaba ja jätkusuutliku transpordi suhtes ning finantssektori surve ettevõtete jalajälje vähendamiseks. Mitmed rahvusvahelised organisatsioonid hindavad laevanduse dekarboniseerimise turu mahuks globaalselt aastani 2025 ligi 3 triljonit eurot.
„See samm ei panusta üksi merenduse süsinikuheitmete vähendamisse, vaid toetab ka Eesti merendustööstuse kasvu ja tööhõivet,“ sõnas Svet. Kliimaministeerium on hinnanud, et jagades 25 miljonit eurot umbes 10% toetusena, on sellega võimalik Eestisse tuua laevaehitusprojekte ligi 200 mln euro eest ning maksulaekumistena tuleks meetmesse panustatud summa kahekordselt tagasi.
Meede toetab sadamaid, kellest mitmed otsivad langenud kaubamahtude tingimustes uusi ärisuundasid, millesse rohepöördesse panustavad uued tööstused sobituvad hästi. Lisaks loob see veel suuremad eeldused erinevateks pilootprojektideks Eesti ülikoolide ning ettevõtete poolt kasutades uusimaid rohetehnoloogiate lahendusi. Samuti on laevade ümberehituses võimalik kasutada maksimaalselt kodumaise tööstuse toodangut.
Kliimaministeerium plaanib meetme lõplikud tingimused koostada merendussektorit tihedalt kaasates 2024. aasta lõpuks. Samal ajal saavad Eesti meretööstuse ja merendusklastri ettevõtted hakata ise infot levitama, kasutades seda valitsusepoolset otsust juba läbirääkimistes.
Valmis meetmega plaanitakse ametlikult välja tulla 2025 aasta esimeses kvartalis. Plaanide kohaselt oleksid esimesed laevad Eestis juba 2025. aasta keskpaigas. Lisaks sellele, et Eesti meretööstuse ja merendusklastri ettevõtted hakkavad ise infot levitama, aitaks plaani elluviimisele kaasa, kui sektor koos Kliimaministeeriumiga korraldaks globaalse turunduskampaania.
Eestis saaks praeguse võimekuse juures ümber ehitada kuus kuni kaksteist laeva aastas, sõltuvalt kas tegemist on näiteks kruiisi- või kaubalaevaga ning kui suured on töömahud.
Riigieelarve peab saama kinnituse ka Riigikogult.
Allikas: Kliimaministeeriumi 13.09.2024 pressiteade