Internetita majapidamises elaval tööl käival maainimesel on väga raske ametiasutustega suhelda, sest laupäeviti on need suletud, nädala sees tööinimene aga linna ei pääse.
Laupäeval helistas Virumaa Teataja ajakirjanikule Rakvere valla elanik Mati, kes oli pahane, et tal ei lasta oma asju ajada. Nimelt ei ole mehel kodus Interneti ühendust ja nädala sees töötab ta kaheksast kuueni, kirjutab Virumaa Teataja.
Kui Mati oli laupäeval Rakverre tulnud, et arveid maksta, olid suletud kõik asutused, kus tal käia vaja. Mida peaksid tegema teisedki inimesed, kelle võimalused asutustega suhelda on sama piiratud?
Kõik on suletud
Oma asjatoimetuste ajamist otsustas Mati alustada kodakondsus- ja migratsiooniametis, sest tema passi aegumistähtaeg on peagi käes. Katsudes Tallinna tänav 18a maja ust, tabas meest ebaõnn – kontor on avatud esmaspäevast reedeni. Hea küll, tuleb esmaspäeval oma lõunapausi ajal tagasi, on ju pass piisavalt tähtis dokument.
Seadis siis Mati sammud Eesti Energia klienditeenindusse, mis sealsamas lähedal asub, et elektriarve tasuda. Kuid pettumusega pidi ta tõdema, et ka see asutus suleb oma uksed klientidele nädalavahetuseks, esmaspäevast reedeni kestab tööpäev Eesti Energias üheksast viieni. Siiski ei heitnud Mati meelt, mis seal ikka, käib esmaspäeval ka siit läbi.
Kolmas asutus, kuhu Mati sel päeval läks, oli Rakvere Vesi, mis varustab inimesi Rakveres, Sõmerul ja Rakvere vallas puhta joogiveega 1997. aastast. Seekord sai mees juba vihaseks, sest seegi kontor osutus avatuks vaid esmaspäevast reedeni. Selgus veel, et Rakvere Vesi võtab sularahas maksete tasumisi vastu vaid teisipäeviti ja neljapäeviti kella üheksast neljani.
Et Matil oli vaja ka uus kindlustusleping sõlmida, pidi ta käima ERGO kindlustuse büroos Koidula tänaval. Juba ette aimates, et sinna peab samuti ilmselt tööajast tagasi minema, astus ta autost raske südamega tänavale. See oli viimane piisk karikasse – kindlustusbüroo on avatud kella poole üheksast viieni tööpäevadel.
Virumaa Teataja uuris, mida on ülalnimetatud firmadel ja teistelgi ametiasutustel klientidele vastuseks öelda.
Kodakondsus- ja migratsiooniametis vastati, et inimestel, kes käivad tööl, on võimalus tulla enda lõunapausi ajast kontorisse, sest seal lõunat ei peeta. Kui aga kliendilgi ei ole tööajal lõunapausi ette nähtud, soovitati tööandjaga kokku leppida, et vajalikud toimetused joonde ajada tööajast.
Ent kodakondsus- ja migratsiooniamet pakub ka alternatiive passi taotlemiseks. Nimelt on võimalik isikuttõendavat dokumenti taotleda posti teel või digitaalselt. Samuti on taotlejal võimalus volitada esindaja, kes saab tema eest passi või ID-kaardi taotluse esitada.
Ka Eesti Energia kontor soovitas kliendil lõunapausi kasutada.
Lisati, et arveid on võimalik maksta veel otsekorraldusega või pangaautomaatides.
Otsekorralduslepingut saab sõlmida kõikides Eesti Energia klienditeenindustes, internetipankades, telefonipankades ja pangakontorites.
Rakvere Vesi ütles, et arveid on võimalik tasuda ka pankade kaudu. Siiski, kui kunde ei taha panga vahendusel arvet tasuda, on tal võimalus maksta sularahas, ja – taas kord – oma lõunapausi ajast. Sest ASi Rakvere Vesi klienditeeninduses teisipäeval ja neljapäeval, kui arveid saab tasuda, lõunat ei ole.
Kindlustusfirmades lihtsam
ASi ERGO Kindlustus juhataja Ergo Metsa tõdes, et firma küll eelistab, et klient tasub talle saadetud arve Interneti-pangas ülekandega. Aga tulles vastu klientidele, kes ei taha panka minna või ei saa kasutada Internetti, on alati võimalus kokku leppida aeg väljaspool büroo lahtiolekut, et arveldada või lepinguid sõlmida.
Samas, kui QBE Kindlustuse juhataja Aivar Vähi ütles, et QBEga asjade ajamiseks tuleb helistada kontorisse lahtiolekuajal ja nädalavahetusel ei peaks kindlustuse pärast muretsema, öeldi Salva kindlustusbüroos, et juhul, kui asi puudutab üksikute objektide ülevaatamist, pakuvad nemad kliendile võimaluse sobiv aeg kokku leppida. Salva liikluskindlustust on võimalik sõlmida ka Raktoomi tanklates.
Salva kindlustuse Rakvere esinduse juhataja Tarmo Turban andis erinevalt teistest mainitud kindlustusfirmade juhtidest lootust büroo lahtiolekuaegade muutmise kohta.
Ta ütles, et kuigi need muudatused ei tule üleöö, selleks on vaja leida vajalikud ressursid, on firma siiski mõelnud ja mõtleb edaspidigi võimalustele, kuidas avada kontorid ka laupäeviti.
Mati võib ju näiteks teisipäeval oma lõuna vahele jätta, käia kodakondsus- ja migratsiooniametis, et taotleda uus pass, ja Rakvere Vee kontoris, et arve tasuda.
Eesti Energiaga võib ta sõlmida otsekorralduslepingu või aitavad teda lapsed. Ja õnneks Matil veab, sest ta on ERGO kindlustuse klient ja ehk saab ta kindlustusbüroo töötajaga kokku leppida aja arve tasumiseks pärast tööpäeva lõppu.
Aga see ei ole lahendus. Kelle jaoks siis teenindajad on, kui mitte inimeste jaoks?
Allikas: tarbija24.ee