Tartus saab 29.-30. septembril esimesena Eestis sõita vesinikubussiga, mis teenindab reisijaid linnaliinil nr 25. Tegemist on tasuta testsõiduga, mille eesmärk on tutvustada linlastele võimalikke uusi tulevikulahendusi linnatranspordis. Algselt välja kuulutatud kuupäevades toimus muudatus vesinikubussi õhukompressori rikke tõttu.
Vesinikubuss sõidab linnaliini nr 25 tavapärasel marsruudil raudteejaam-bussijaam-ERM ning tavapärase graafiku alusel. Vesinikubussiga sõitmine on testperioodi jooksul (29.-30. septembril) kõigile tasuta.
Tartu abilinnapea Raimond Tamme sõnul soovitakse Tartu ühistransporti hoida võimalikult keskkonnasõbralikuna ning seetõttu katsetatakse erinevaid uudseid lahendusi, mis võimaldavad järjepidevalt soovitud suunas liikuda. "Tartu on üks vähestest linnadest Euroopas, kus kogu ühistranspordisüsteem on taastuvkütusele üle viidud. Rohevesinik on tulevikuvaates väga puhas kohalik kütus, mille kasutamisel bussikütusena on heitmeks puhas vesi. Kehtiva lepingu kohaselt teenindavad biogaasil sõitvad bussid Tartu linnaliine kuni 2029. aasta juunikuuni. Millist kütust kasutatakse bussides pärast seda, on hetkel veel vara öelda, ent vesinik on üks võimalikest tulevikusuundadest,“ lisas Tamm.
Tartu linnaliine teenindava Go Busi Lõuna-Eesti piirkonnajuhi Ramses Riive sõnul on tegu ajaloolise sündmusega kogu Eesti ühistranspordis, sest vesinikbuss pole kunagi varem Eesti teedel sõitnud ja reisijaid teenindanud. „Vesinikul töötava bussi testimine on suurepärane näide transpordisektori suundumisest keskkonnasõbralikuma tuleviku suunas. Selle olulise sammu taga on kõikide koostööpartnerite ühine pingutus ja tõsine ettevalmistustöö. Kutsume kõiki julgelt uudistama ja kogema esimest H2 bussiga sõitu Tartu linnaliinidel, pärast seda anname proovisõidu teatepulga järgmiseks kolmeks päevaks üle Tallinna Linnatranspordile,“ ütles Ramses Riive.
Sellega, et vesinikul on suur tulevik, nõustub ka projekti panustav tööstuslike gaaside tootmisega tegelev ettevõte Elme Messer Gaas. „Caetano vesinikubussi demosõidud Eesti linnades annavad meile pildi sellest, et rohevesiniku tehnoloogia kasutamine ühistranspordis nõuab terviklahendust alates rohevesiniku tootmisest ja lõpetades vastava taristu loomisega. Kõike seda, sealhulgas logistikat, hoiustamist ning tankimislahendusi on suuteline korraldama meie ettevõte,“ täpsustas Elme Messer Gaasi tegevdirektor Eduard Virkunen.
Vesinikubuss sõidab Tartus Eesti Vesinikutehnoloogiate Ühingu eestvedamisel projekti JIVE 2 raames. Tartus toimuv vesinikubussi tutvustus on osa suuremast turneest Poolas, Leedus, Lätis ja Eestis. Pärast Tartut suundub buss demosõitudele Tallinnasse ja sõidab seal 2.-6. oktoobrini.
Projekt JIVE 2 korraldab vesinikubussi demosõite Kesk- ja Ida-Euroopa riikides, et tutvustada huvitatud linnades vesinikutehnoloogia kasutuselevõtu võimalusi.
Allikas: Tartu uudised