Keskkonnaamet
saab tänu pilootprojektile uusi teadmisivideovalve kasutamise
eelistest kalalaevade püügitegevuse kontrollil
Kalalaevade
videoseire (CCTV) pilootprojekti raames paigaldati kolmele
kalalaevale spetsiaalne jälgimissüsteem, mille abil on
Keskkonnaameti inspektoritel võimalik monitoorida kalapüügiga
seonduvaid tegevusi spetsiaalse AnchorLab tarkvara abil.
Keskkonnaametile pakub jälgimissüsteemi Workboats Consulting OÜ.
Keskkonnaameti
peadirektori asetäitja järelevalve valdkonnas Olav Avarsalu ütles,
et Euroopa Liidu vetes kehtib enamikele kvoodiga reguleeritud
kalaliikidele tagasiheitekeeld, mis sisuliselt tähendab, et kalu ei
tohi kalalaevalt merre tagasi visata, sest kogu püütud saak peab
minema kvoodist maha. "Läänemerel hakkas tagasiheitekeeld
kehtima juba 2015. aastast, ometigi on Euroopa Kalanduskontrolli
Ameti hinnangul Läänemerel kalade tagasiheitega probleeme näiteks
lesta ja turska püüdvatel laevadel," ütles Avarsalu.
Seniajani
on sellistest nõuetest kinni pidamist kontrollitud tavapäraste
järelevalve meetoditega, milleks on näiteks merel pistelised
kontrollid laeva pardale, vaatlejate paigutamine laevale või
lossimise kontroll sadamas. Olav Avarsalu rääkis, et jõutud on
tõdemuseni, et see ei pruugi olla piisav. "Mitmete riikide
positiivsed tulemused kinnitavad, et järelevalve korras kalalaeva
olulisematesse kohtadesse paigaldatud pilti salvestavad kaamerad
tugevdavad oluliselt kontrolli ning lihtsustavad võimalike
rikkumiste avastamist. Kalalaevade elektroonilise kaugseire projekti
kaudu koguksime infot kaameratega jälgimise võimalikkusest,
efektiivsusest, töökindlusest ja ka vajalikkusest. Ka meeskonna
tagasiside on siin oluline ja seda saaks arvestada, kui nõue peaks
muutuma kohustuslikuks.
Saame
praktilise kogemuse, mis võimaldab meil selles vallas kaasa rääkida,
s.h ka sellest kas kaameratega kontrollimine on üleüldse meie
kalalaevade osas vajalik. Kaugseiret oleks võimalik edaspidi
kasutada lisaks kalade tagasiheitekeelust kinni pidamise
kontrollimisele näiteks ka Põhja-Atlandi kaugpüügil ja Peipsi
põhjanoodamutniku laevadega püügil. See omakorda aitab vähendada
kalaliikide valesti märkimist ning saakide aladeklareerimist, mis
muutub eriti oluliseks individuaalkvootide rakendumisel," lausus
Avarsalu.
Süsteem
koosneb kaameratest, tarkvarast (BlackBox) ja riistvarast. Samuti on
süsteemi peamisteks osadeks veel GPS ja GSM antennid ning vintsi
sensorid. Süsteem on hetkel paigaldatud kolmele traavlaevale -
Randi, Hiiesaare ja Kaire.
Projekti
rahastatakse Euroopa Merendus- ja Kalandusfondist (EMKF), kus on ette
nähtud järelevalve võimekust ja innovatsiooni tõstvad meetmed.
Allikas:
Keskkonnaameti
25.01.2023 pressiteade