Kooskõlastamisele
saadeti Vabariigi Valitsuse määruse eelnõu "Kinnisasja
erakorralise hindamise kord," mis reguleerib väärtuse
hindamist eelkõige nendes tehingutes, kus üks osapool on riik või
kohalik omavalitsus. Uus õigusakt koondab ja ühtlustab seni
erinevates määrustes olnud hindamist reguleerivad sätted ja muudab
hindamise alused selgemaks. Lisatud on hüvitamise eesmärgil
hindamist puudutavad sätted ja kasvava metsa hindamise sätted,
võimaldades metsa hindamisel laiemalt kasutusele võtta
puidusortimendi arvutamise ja väärtuse hindamise mudeleid.
Riigi
ja kohalike omavalitsuste kinnisasja hindamise menetlused vajavad
ühtlustamist, see tagab praegusest korrast paremini ka
menetlusosaliste võrdset kohtlemist."Kinnisasja hindamise
põhimõtted on killustunud erinevate õigusaktide vahel,
olemasolevad regulatsioonid on ajale jalgu jäänud, samas kohati
lünklikud ja mitmeti tõlgendatavad. See on kaasa toonud juhtumeid,
kus ebaselge tellimuse tõttu on vajalik hiljem hindamisaruanne ümber
teha, kus erinevad hindajad või tehingu osapooled tõlgendavad
hindamise reegleid erinevalt," selgitas määruse muudatuse
vajalikkust Maa-ameti nõunik Veronika Ilsjan.
Määruse
eelnõu ühtlustab kinnisasja väärtuse hindamist, kuid ei reguleeri
menetlusprotsesse ega põhimõtteid, mille alusel tehinguid tehakse
ja kahjusid hüvitatakse. Maaomanikele kahjude hüvitamise põhimõtted
on jätkuvalt reguleeritud kinnisasja avalikes huvides omandamise
seaduses (KAHOS) ja looduskaitseseadus (LKS). Hüvitamise praktika
viitab, et seadustes olevad põhimõtted vajavad arutelu ja võimalik,
et ka muutmist, kuid Vabariigi Valitsus ei saa määrusega muuta
seadusi, seaduste muutmine on Riigikogu pädevuses.
Plaanitavates
muudatustes jääb kehtima põhimõte, et kinnisasja väärtuse
hindamiseks tellitakse turuväärtuse hindamine kutseliselt
kinnisvara hindajalt vastavalt vara hindamise standarditele. Küll
aga reguleeritakse senisest selgemalt olukorrad, kus väärtuse võib
määrata Maa-ameti hindaja või menetlust läbi viiv haldusorgan,
samuti antakse neile selgemad juhtnöörid hindamise tellimiseks.
Hindamise tellimise reguleerimine määrusega on vajalik, kuna
avaliku sektori tellitavad hindamised on enamasti keerukamad
võrreldes erasektoris tehtavate laenutagatiste või
finantsaruandluse hindamistega. Kutseliste hindajate jaoks on
hindamisreeglid kirjas hindamisstandardites, kuid enamikul hindamisi
tellivatest ametnikest ei ole hindamisstandardile ligipääsu. Samas
tuleb seadustest mitmeid lisanõudeid, mida ei ole standardites
kirjas. Määrus loob ühtse arusaama nii ametnikele kui ka
hindajatele ja reguleerib osapoolte kohustusi hindamistoimingus.
Metsa
hindamisel võetakse laiemalt kasutusse automaatsed hindamismudelid,
selleks arendatakse metsaregistri juurde metsa hindamise infosüsteem
(MEHIS). Metsa hindamise metoodika suurimaks muudatuseks on värske
hinnastatistika arvestamine, mis muudab hindamistulemuse oluliselt
ajakohasemaks. Praegune metoodika, mille alusel hinnatakse kaitstavat
loodusobjekti sisaldava metsa väärtust, tugineb eelneva kolme
kalendriaasta puiduhindade statistikale. Uue metoodika järgi on
aluseks kas viimase kuu statistika (kui hinnatakse ainult olemasoleva
puidutagavara järgi) või viimase jooksva aasta statistika (kui
arvestatakse ka puidu juurdekasvust tulenevat tulu). Hüvitamisel
võetakse aluseks kahest väärtusest kõrgem.
Eelnõu
on ette valmistanud Maa-amet koos Keskkonnaministeeriumi ja teiste
riigiasutustega. Metsa hindamise metoodika väljatöötamisse olid
kaasatud metsanduseksperdid Maaülikoolist, Keskkonnaagentuurist,
Keskkonnaametist, Riigimetsa Majandamise Keskusest ja erasektorist.
Keskkonnaministeerium
on saatnud määruse "Kinnisasja erakorralise hindamise kord"
eelnõu kooskõlastusringile.
Allikas:
Maa-ameti 20.01.2023 pressiteade