Kui olukord uute sõiduautode süsinikdioksiidi heitega on Eestis üks Euroopa kehvemaid, siis uute kaubikute süsinikdioksiidi heide Eestis jääb praeguste andmete kohaselt Euroopa keskmisele tasemele.
Joonistel uute kaubikute keskmine süsinikdioksiidi heitetase riigiti
Euroopa Keskkonnaagentuuri avaldatud andmete kohaselt oli Euroopa Liidus registreeritud uute kaubikute keskmine süsinikdioksiidi (CO2) heitetase 2017. aastal 4,7% madalam kui 2016. aastal. See on suurim aastane vähenemine, mis on toimunud peale CO2 heitkoguste vähendamise määruse jõustumist Euroopas 2011. aastal.
2017. aastal Euroopa Liidus registreeritud uue kaubiku heide oli keskmiselt 156,0 grammi süsinikdioksiidi kilomeetri kohta (g CO2/km), mis on 7,7 grammi vähem kui 2016. aastal. Selleks, et jõuda Euroopa Liidu 2020. aastaks seatud heitetaseme rangema eesmärgini (147 g CO2/km), on vaja kaubikute CO2-heidet veelgi vähendada.
Eestis oli uue kaubiku keskmine süsinikdioksiidi heide 2017. aastal 155,7 g CO2/km ehk jääme Euroopa keskmisele tasemele. Sarnane aastane heite määr oli näiteks ka Iirimaal (155,5 g CO2/km) ja Rootsis (155,8 g CO2/km). Lõunanaabritel Lätis on seis kõigest natuke parem (153,9 g CO2/km) kui Eestis.
Ülevaade olukorrast Euroopas 2017. aastal:
· Keskmised heitkogused olid kõige madalamadPortugalis (133,2 g CO2/km), Küprosel (133,4 g CO2/km) ja Bulgaarias (134,9 g CO2/km). Vaata lisa joonistelt.
· Keskmised heitkogused olid kõige kõrgemad Tšehhis (173,6 g CO2/km), Slovakkias (170,1 g CO2/km) ja Saksamaal (169,2 g CO2/km). Vaata lisa joonistelt.
· Suurimad uute kaubikute müüjad Euroopas on Ühendkuningriigid, Prantsusmaa, Saksamaa ja Itaalia.
· Euroopa Liidus registreeriti eelmisel aastal ligikaudu 1,6 miljonit uut kaubikut (nagu ka 2016. aastal).
· Väiksemaid kaubikuid müüdi Maltal, Küprosel ja Portugalis (<1 570 kg); suuremaid kaubikuid (> 1 950 kg) Slovakkias, Tšehhis ja Soomes.
· Euroopa turul on saadaval üha rohkem elektri- ja hübriidfurgoone. Selliste sõidukite registreeringud kasvasid võrreldes eelmise aastaga 32%.
· Diiselmootoriga sõidukid moodustavad jätkuvalt suurema osa uuest sõidukipargist (96%).
Kuidas kontrollitakse uute sõidukite heitkoguseid?
Euroopa Liidu liikmesriigid teatavad uute sõidukite süsinikdioksiidi heitkoguste tasemest järgides NEDC (New European Driving Cycle) protseduuri. Selle käigus mõõdetakse süsinikdioksiidi heitkogused standardsetes laboratoorsetes tingimustes. NEDC protseduuri ülesehitus lubab võrrelda erinevate tootjate heitetasemeid, kuid ei pruugi kajastada siiski tegelikku olukorda. NEDC protseduuri peetakse liialt paindlikuks, kuna see lubab tootjatel testimist optimeerida, mille tulemusel saadakse väiksemad kütusekulu- ja heitkoguste väärtused.
Euroopa Komisjon töötab uue protseduuri WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) tutvustamise suunas, mis vähendaks laborikatsete ja reaalmaailma heitkoguste vahelist lahknevust. Millal liikmesriigid seda järgima peavad hakkama, pole teada. Loe lisaks Euroopa Keskkonnaagentuuri juhendist.
Sõiduautode süsinikdioksiidi heitest ja Eesti olukorrast loe lähemalt siit: http://www.keskkonnaagentuur.ee/et/uudised/euroopa-keskkonnaamet-maksusoodustused-argitavad-eurooplasi-puhtamaid-autosid-ostma
Lisainfo Euroopa Keskkonnaagentuuri kodulehelt: https://www.eea.europa.eu/highlights/new-vans-sold-in-europe-2017
Allikas: Keskkonnaagentuuri teavitus