28.10.2016 kohtusid rehvide tootjad, Keskkonnaministeeriumi, Keskkonnaagentuuri ning Keskkonnainspektsiooni esindajad, et arutada vanarehvide kogumise ning käitlemisega tekkinud probleeme.
"Sisuliselt on kõikidel asjaosalistel olnud teadmine juba 2001. aastast, et vanarehvidele tuleb alates 2006. aastast leida taaskasutusvõimalused, aga sellele vaatamata oleme täna olukorras, kus 21 000 tonni vanarehve on vaheladustatud üle kolme aasta, see tähendab et tegemist on ebaseaduslike prügilatega. Olemasolevate vanarehvihunnikutega tegeleb Keskkonnainspektsioon, aga sama oluline on tootjavastutussüsteem normaalselt tööle saada, et uusi hunnikuid enam juurde ei tekiks," ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.
Eestis kehtib rehvidele laiendatud tootjavastutuse põhimõte, mille järgi on rehvide tootjad ehk valmistajad või maaletoojad kohustatud tagama nende turule lastud toodetest tekkinud jäätmete kokku korjamise ja nõuetekohase käitlemise. Tootja võib valida, kas ta täidab need kohustused ise või annab lepinguga jäätmete kogumise ja taaskasutamise ülesanded tootjavastutusorganisatsioonile. Ehk siis tootjad peavad rehvide koguse deklareerima ja koguse pealt maksma tootjavastutusorganisatsioonile vastava käitlustasu. Selle tasu suuruse määrab tootjavastutusorganisatsioon.
Kogutud tasu eest peab tootjavastutusorganisatsioon korraldama vanarehvide kokku kogumise, transpordi ja käitlemise. "Käitlemise teenus ostetakse enamasti sisse ja seejuures peab tootjavastutusorganisatsioon huvi tundma ka selle üle, kas vanarehvid ka päriselt käideldud saavad ehk käitlemise arve tasumisega tootjavastutus ei lõppe. Tootjavastutus lõppeb siis kui vanarehvid on lakanud olemast jääde ehk kui neist toodetakse mõni uus toode või taaskasutatakse muul moel," selgitas Pomerants.
Tänaseks on olukord muutunud ka selle võrra, et üks tootjavastutusorganisatsioon ehk MTÜ Eesti Rehviliit on teatanud tegevuse lõpetamisest tootjate ühendusena. "See omakorda tähendab seda, et MTÜ-ga Eesti Rehviliit lepingu sõlminud või ühinenud rehvitootjad peavad kiiresti otsustama, kuidas nad täidavad jäätmeseadusest tulenevaid kohustusi. Kõige kiirem variant seadust täita oleks tootjatel liituda olemasoleva tootjavastutusorganisatsiooniga," märkis Pomerants.
MTÜ Eesti Rehviliidu tegevuse lõpetamisest hoolimata tuleb neil täita kohustused oma klientide ees ning juba kogutud vanarehvid käidelda, mida MTÜ Eesti Rehviliit on ka lubanud teha. Samuti ei kao Eestis juba olevate vanarehvihunnikute osas MTÜ Eesti Rehviliiduga seotud olnud tootjate vastutus. Vanarehve saab jätkuvalt ära anda nii MTÜ Rehviringluse kogumispunktidesse, kui ka jäätmejaamadesse, milledes on vanarehvid vastu võetavate jäätmeliikidena kirjas.
Allikas: Keskkonnaministeeriumi pressiteade