Keskkonnaministeerium saatis kooskõlastusringile jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille järgi kehtestataks rehvitootjatele audiitorkontroll ning täpsustatakse ka rehvide edasimüüjatele kohalduvaid nõudeid.
"Üks põhjus, miks vanarehvid kipuvad hunnikutesse kuhjuma, on see, et rehvitootjad esitavad turule toodud rehvide koguste kohta ebatäpseid andmeid. Kuna registreerimata rehvide eest ei ole tasutud ka taaskasutustasu, siis tuleb nende käitluse kulud katta teistel tootjatel, kes on oma rehvide eest taaskasutuse tasu aga juba maksnud. Loodame, et need kaks muudatust motiveerivad rehvide maaletoojaid oma äri ausalt ajama," ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.
Eelnõus on kaks peamist muudatust: rehvi tootjatel tuleb turule lastud rehvide koguste üle teha audiitorkontroll ning täpsustatakse rehvide edasimüüjatele kohalduvaid nõudeid.
Analoogselt pakendiettevõtete audiitorkontrollile kehtestatakse ka rehvide tootjatele audiitorkontrolli nõue, mis rakendub ettevõtetele, kes toovad Eestisse üle 50 tonni rehve aastas. "Täna deklareerivad maaletoojad, et Eestis lastakse aastas turule ligikaudu 11 000 tonni rehve, ent tegelik kogus on tõenäoliselt suurem. Audiitori ülesanne ongi tuvastada ostu-müügidokumentide alusel turule lastud rehvide tegelik kogus," selgitas Pomerants ning lisas, et neid tootjaid, kes audiitorkontrolliks kvalifitseeruvad, on Eestis teadaolevalt 33 ning nende turule toodavate rehvide kogus moodustab enam kui 95% kõikidest turule lastud rehvidest.
Teise muudatuse kohaselt peab rehvide turustaja veenduma, et tootja, kelle rehve ta müüb, on probleemtooteregistris registreeritud. Kui tootja probleemtooteregistris aga registreeritud ei ole, siis tuleb turustajal seda ise teha ning maksta ka vanarehvide taaskasutamiseks vajaminev tasu. See annab ka nii tarbijale kui keskkonnajärelevalve ametnikele võimaluse veenduda, et rehvid on turule lastud seaduslikult.
Lisaks eelpool toodud seaduse muutmise eelnõule on rehviprobleemi lahenduseks töös ka keskkonnaõiguse kodifitseerimise raames välja töötatud jäätmeseaduse eelnõus kohustus tootjal liituda tootjavastutusorganisatsiooniga ning täpsustatud on organisatsioonile kohalduvaid nõudeid. Samuti on vanarehvid üks Keskkonnainspektsiooni selle aasta järelevalve prioriteetidest.
Rehvidele kehtib laiendatud tootjavastutuse põhimõte, mille kohaselt on rehvide tootjad ehk valmistajad või maaletoojad kohustatud tagama nende turule toodud toodetest tekkinud jäätmete kokku korjamine ja nõuetekohane käitlemine.
Allikas: Keskkonnaministeeriumi 12.10.2016 pressiteade